انواع حشرات موذی بیشتر در فصل تابستان و زمانی که هوا گرم می‌شود؛ خود را نشان می‌دهند. این حشرات در پستوی خانه‌ها و گوشه کنارها به طور کاملا مخفیانه زندگی می‌کنند. این حشرات در انتقال انواع بیماری‌ها به انسان نقش مستقیمی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از هفتصد نوع بیماری مشترک از حشرات و حیوانات به انسان‌ها وجود دارد. حشرات موذی از جمله حشراتی هستند که به عنوان منبع آلودگی و انتقال بیماری به انسان‌ها معرفی شده‌اند. برخی از این حشرات موذی همچون ساس و شپش در صورت تماس نزدیک از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شوند.
کارشناسان بر این عقیده‌اند که برخی از موجودات خود سبب بروز بیماری نیستند بلکه سبب انتقال آلودگی از منبع آن به فرد سالم می‌باشند. این نوع موجودات خود به دو دسته تقسیم می‌شوند.

انواع حشرات موذی

انواع حشرات موذی

  • دسته اول: موجوداتی که به صورت مستقیم عامل بیماری‌های مختلف مانند تخم کرم‌ها؛ کیست‌ها و میکروب‌ها از منبع آلودگی می‌باشند. برخی دیگر از طریق موهای بدن و پاهایشان؛ دهان و کرک‌ها بیماری را به خوراک انسان‌های سالم منتقل می‌کنند و سبب بیماری می‌شوند.
  • دسته دوم: انواع حشرات موذی هستند که با گزیدن فرد بیمار؛ خون آن را به فرد سالم انتقال می‌دهند. به طور نمونه انواع پشه‌ها از جمله حشراتی هستند که بیماری‌هایی مانند سالک؛ مالاریا و …. را از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌کنند. برای این‌که بدانید انواع حشرات موذی کدامند و با چه روش‌هایی وارد منازل شما می‌شوند تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع حشرات موذی در آشپزخانه

  • مگس‌ها: مگس‌ها خود نیز دارای انواع زیادی هستند. اما دو نوع آن به طور ماهرانه‌ای از طریق درزهای پنجره‌ها؛ شکاف‌ها دیوارها؛ توری سوراخ به داخل آشپزخانه وارد می‌شوند. اگر تکه‌های کوچک خوراکی یا غذاهای مانده بر روی زمین ریخته باشند؛ مگس‌ها به آسانی جذب ته مانده‌های خوراکی می‌شوند. مگس‌ها سبب گسترش بیماری اشرشیا و سالمونلا می‌گردند. این بیماری‌ها در بروز مسمومیت غذایی تاثیر گذار هستند.
  • سوسک‌ها: این حشرات موذی از طریق ترک‌های کوچک لوله‌ها یا دیوارها به داخل خانه یا آپارتمان می‌آیند. سوراخ‌های کوچک دیوار نیز در وارد شدن مگس‌ها به داخل خانه نقش دارند. پناهگاه این حشرات معمولا در کشوهای تاریک؛ فضاهای باریک؛ زیر کمدها؛ گوشه و زیر کابینت‌ها و …. می‌باشد. این حشرات به انسان‌ها نیش نمی‌زنند اما در بروز مشکلات جهت به خطر انداختن سلامتی انسان‌ها نقش مستقیمی دارند. سوسک‌ها سبب ایجاد بیماری‌های پوستی؛ علائم آسم؛ ایجاد آلرژی و …. در افراد می‌گردند.
حشره موذی

حشره موذی

  • پروانه‌ها: این حشرات علاقه زیادی به آشپزخانه‌ها دارند. ورود این حشرات به داخل خانه در تاریکی شبانه و از پنجره‌ها صورت می‌گیرد. پروانه‌ها دارای تخم‌های بسیاری ریزی هستند که به تخم میکروسکوپی معروف می‌باشند. پروانه‌ها در ظاهر حشرات زیبایی هستند که هیچ خطری برای انسان‌ها ندارند. اما آن‌ها تخم‌های میکروسکوپی خود را داخل حبوبات؛ غلات؛ غذای حیوانات خانگی؛ آرد و …. می‌گذارند. وقتی پروانه‌ها بر روی غذاهای موجود در آشپزخانه می‌نشینند؛ مدفوع و پوست خود را بر روی غذاها می‌ریزند. همین امر سبب آلوده شدن مواد غذایی می‌گردد.
  • مورچه‌ها: حشراتی که خانه شما را منزل خود می‌دانند و به راحتی از گوشه دیوار؛ کنار درز پنجره؛ درب حیاط؛ انباری آشپزخانه؛ گلدان باغچه؛ خطوط انتقال آب؛ گاز؛ برق؛ تلفن؛ شکاف ریز در کف؛ ترک‌ها و …. وارد خانه می‌شوند؛ مورچه‌ها هستند. تنها حشراتی که در تمام قسمت‌های خانه به چشم می‌خورند؛ مورچه‌های ریز و درشت هستند. با توجه به این‌که مورچه نیز دارای انواع مختلفی هستند؛ برخی از آن‌ها سبب آلوده کردن مواد غذایی و بروز بیماری می‌شوند. برخی دیگر که به مورچه‌ها نجار معروف هستند؛ به راحتی می‌توانند وسایل چوبی را جویده و تونل بسازند. این امر سبب خراب شدن وسایل چوبی منزل شما می‌گردد. مورچه‌ها می‌توانند به راحتی در قسمت‌های مختلف خانه نفوذ کنند و آسیب کلی به ساختار ساختمان نیز وارد کنند.
حشرات موذی

حشرات موذی

انواع حشرات موذی خانگی در اتاق خواب

اتاق خواب به عنوان مکانی که به افراد آرامش و آسایش می‌دهد شناخته شده است. اما گاهی حشرات موذی و کوچک سبب به هم‌زدن این آرامش می‌شوند. شما در نظر داشته باشید که اتاق خواب نیز مانند دیگر قسمت‌های خانه ممکن است مورد هجوم حشرات موذی قرار بگیرد. بنابراین لازم است این حشرات را بشناسید.

  • کک‌ها: افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند, کک‌ها را به عنوان حشرات خانگی می‌شناسند. اما همین کک‌ها به وسیله حیوانات خانگی همچون گربه‌ها؛ سگ‌ها و …. به داخل خانه می‌آیند. هر چند حیوانات وحشی و اهلی می‌توانند کک‌ها را وارد منزل کنند. اما کک‌ها می‌توانند بدون حضور حیوانات نیز در زیر زمین؛ انباری؛ اتاق زیر شیروانی و حیاط پناه بگیرند و همان‌جا نیز رشد کنند. اندازه کک‌ها خیلی ریز و کمتر از یک میلی‌متر می‌باشد. بدن کک‌ها خیلی سخت و فاقد بال می‌باشند. آن‌ها دارای رنگ قهوه‌ای تیره هستند. چنان‌چه کک انسان را گاز بگیرد؛ در قسمت گاز گرفتگی احتمال ریزش مو و عفونت بسیار زیاد می‌باشد.

ساس‌ها: محل زندگی ساس‌ها در درز چوبی؛ رخت‌خواب؛ بالش و درز تشک می‌باشد. وجود لکه‌های قهوه‌ای بر روی رخت‌خواب و اطراف درزها نشان از مدفوع این حشره موزی می‌دهد. تخم‌های این حشره سفید رنگ و بسیار ریز است. این حشرات در فصل بهار و تابستان بسیار زیاد می‌شوند. یکی از انواع حشرات موذی که بوی بسیار بدی از خود منتشر می‌کند؛ ساس می‌ّباشد. مبلمان‌ها و تخت‌ها مکان مناسبی برای زندگی ساس‌ها می‌باشند. ساس‌ها می‌توانند از طریق کیف؛ کوله پشتی؛ مبلمان دست دوم؛ چمدان؛ هتل؛ خرید لباس‌های دست دوم؛ خرید تخت‌خواب؛ بالش و تشک دست دوم؛ مسافرخانه و …. وارد منزل شما شوند. برای خلاصی از شر ساس ها می توانید از خدمات سمپاشی ساس شرکت ریزه کار استفاده کنید.

حشره موذی ( ساس )

حشره موذی ( ساس )

انواع حشرات موذی در دیگر قسمت‌های خانه

به غیر از حشراتی که درباره آن‌ها گفته شد؛ انواع حشرات موذی دیگری نیز هستند که در قسمت‌های دیگر خانه وجود دارند. این حشرات ممکن است تنها در ساعت‌های خاصی حضور خود را اعلام کنند. اما از روی اثرات آن‌ها می‌توان به وجودشان پی برد.

  • جیرجیرک‌ها : این حشرات مزاحم و پر سر و صدا از کف اتاق‌ها؛ کف آشپزخانه‌ها؛ بین شکاف و یا ترک دیوار؛ درب ورودی ساختمان و …. وارد خانه می‌شوند. جیرجیرک‌ها در مکان‌های گرم و تاریک مخفی می‌شوند. آن‌ها به گرما علاقه زیادی دارند و از هوای سرد فراری هستند. جیرجیرک‌ها وقتی که همه خوابند در تاریکی شروع به سر و صدا می‌کنند. وقتی جیرجیر این حشرات زیاد می‌شود؛ در واقع به دنبال جفت‌گیری هستند. اگر جیرجیرک‌ها را از محل زندگی خود دور نکنید باید منتظر بیشتر شدن تعداد آن‌ها باشید. این حشرات هنگام سبزی‌کاری و گل‌کاری مشاهده می‌شوند. تغذیه جیرجیرک‌ها گوشت؛ کاغذ؛ میوه؛ لباس؛ پشم؛ پنبه می‌باشد. بنابراین بهترین مکان برای جیرجیرک‌ها که هم گرم است و هم غذا یافت می‌شود آشپزخانه و کمد‌ها می‌باشند.
  • موریانه‌ها: این حشرات دارای انواع مختلفی هستند. موریانه‌ها از شکاف و درز موجود در فونداسیون؛ شکاف و درز درب‌ها و پنجره‌ها؛ چهار چوب‌های فاقد درزگیری؛ فاصله‌های بین قطعات دیوارپوش؛ فضای خالی بین روکش‌ها و دیوار خارجی ساختمان‌ها  وارد محل زندگی شما می‌گردند.
حشره موذی

حشره موذی

انواع موریانه‌های مهاجم

  • موریانه‌های چوب خشک یا زیر زمینی: این موریانه‌ها در داخل چوب خشک و مکان‌هایی که چوب و خاک وجود دارد؛ زندگی می‌کنند. اغلب این موریانه‌ها گونه‌های زیرزمینی هستند که به صورت گروهی و دسته‌های بزرگ در زیر زمین خانه‌ها وجود دارند. آن‌ها چوب‌هایی که با زمین تماس دارند را آلوده می‌کنند. آوردن الوار و هیزم به ساختمان سبب ورود آسان این موریانه‌ها به خانه می‌شود. اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنید و موریانه‌ها به داخل مبلمان رفتند؛ برای فراری دادن موریانه‌ها بهتر است مبل‌ها را در نور آفتاب قرار دهید.
  • موریانه‌های چوب مرطوب: این حشرات علاقه زیادی به رطوبت دارند. مقوای مرطوب از غذاهای مورد علاقه این نوع موریانه‌ها می‌باشد. بنابراین جریان هوای ضعیف؛ زهکشی نامناسب شبکه فاضلاب؛ لوله‌هایی که چکه می‌کنند و دارای نشت هستند و …. همگی در جذب این نوع موریانه به خانه موثر هستند. لازم است برای جلوگیری از ورود این حشرات به خانه؛ میزان رطوبت را کنترل کنید. موریانه‌ها از انواع حشرات موذی خطرناک به شمار می‌روند.
  • عنکبوت‌ها: این حشرات دارای چهار هزار گونه هستند. دریچه‌های هوا؛ دودکش؛ سوراخ‌ها؛ شکاف‌ها؛ درز پنجره‌ها؛ سوراخ توری‌ها و …. از جمله مواردی هستند که عنکبوت‌ها می‌توانند به راحتی وارد خانه شوند. برخی از این حشرات بی‌خطر و تعدادی زیادی سمی و خطرناک هستند. هنگامی‌که هوا سرد می‌شود تعداد عنکبوت‌ها در خانه افزایش می‌یابد.
حشره موذی

حشره موذی

  • حشرات خانگی موجود در حمام
  • بید کاغذ: این حشره به ماهی نقره‌ای بید کاغذی معروف می‌باشد. زیرا این حشره هر نوع ماده‌ای که دارای نشاسته و قند است را می‌خورد. کاغذ؛ دستمال کاغذی؛ الیاف پارچه‌ای؛ ابریشم؛ کتاب‌؛ چسب و …. از جمله غذاهای مورد علاقه بید کاغذ می‌باشند. راه نفوذ ماهی‌های نقره‌ای به خانه سوراخ‌ها و ترک‌ها هستند. این حشرات بین عایق و دیوار پنهان می‌شوند. مناسبت‌ترین محیط برای زندگی این حشرات داخل وان؛ کف دستشویی و کف حمام است. چنان‌چه بید کاغذها قصد لانه کردن داشته باشند؛ مکان‌های تاریک؛ زیر زمین؛ آشپزخانه؛ دستشویی و حمام را ترجیح می‌دهند. ماهی‌های نقره‌ای به راحتی می‌توانند وسایل عتیقه و قدیمی؛ لباس‌ها؛ کتاب‌ها را آلوده کنند و از بین ببرند و تا مدت‌ها در بین این وسایل مخفی شوند. میانگین عمر بید کاغذها بین دو تا هشت سال می‌باشد.

لازم است هنگام خرید وسایل عتیقه؛ کتاب و لباس دست دوم؛ فرش و پرده دست دوم و …. تمام جوانب را بسنجید. بید کاغذ با این وسایل نیز می‌تواند به داخل خانه شما راه یابد.

حشره موذی

حشره موذی

شرکت سمپاشی ریزه کار

ارائه خدمات سمپاشی به صورت تضمینی

 ۰۲۱۵۳۱۶۲

۰۹۱۹-۷۰۵۹۵۲۲