پدربزرگ ها و مادربزرگ ها همیشه درباره تمیز بودن به ما نصیحت هایی می کردند. جالب است بدانید ایران جزو اولین کشورهای جهان در رعایت بهداشت فردی و محیطی است، بنابراین پاکیزگی و نظافت در سرشت ما ایرانی ها قرار دارد. موضوع نظافت منزل که قدیمی ها هم به آن اذعان داشتند، تاثیرات مثبت بسیاری بر روح و روان و در کل زندگی انسان ها دارد.

البته نظافت منزل تنها به معنی تمیز کردن سطوح و جمع و جور کردن های عمومی یا بیرون انداختن آلودگی ها نیست!!! نظافت منزل مفهومی گسترده تر دارد. یکی دیگر از مفاهیمی که نظافت در بر گیرنده آن است، نظم است. بی نظمی در وسایل و لوازم، بی نظمی در زمان بندی و…. میتواند از زیر مجموعه های نظافت باشد. بی نظمی میتواند تاثیر بسیار زیادی بر زندگی دارد. تاثیراتی که آنچنان هم خوشایند نیست!!!

نظافت دارای دو بعد است. دو بعدی که میتواند زندگی انسان را دگرگون کند. اولین بعدی که به آن میپردازیم بعد جسمی است. منظور از بعد جسمی نظافت تاثیر نظافت بر جسم است که میتواند بسیار بدتر از آنچه که فکر می کنید باشد.

تاثیرات جسمی زندگی در یک مکان تمیز

حتی شما هم درباره گذشته فرانسوی ها شنیده اید. زمانی بود که پاریس این شهر زیبا؛ به این زیبایی نبود. شهری که در کثافت و لجن فرو رفته بود. طاعون مرگبار از همین شهر بسیار کثیف چهره کریه خود را به مردم دنیا نشان داد. در آن زمان مردم پاریس به شدت کثیف بودند و نظافت در میان آنها معنی نداشت!!! آنها به قدری در کثافت غرق بودند که ناصر الدین شاه قاجار ماجرایی در این باره دارد.

حکایت ناصرالدین شاه در دیار فرنگ

روزی ناصرالدین شاه به اروپا سفر کرد و در کاخ ورسای اقامت کرد. ناصرالدین به همران یکی از لویی های فرانسوی در کاخ ورسای مشغول صرف غذا شد. بعد از اتمام غذا ناصرالدین شاه احساس کرد نیاز دارد به دستشویی سری بزند، پس به همراه یکی از نوکران به سمت دستشویی روانه شد.

زمانی که به دستشویی وارد شد، کاسه ای بزرگ در وسط اتاق دید که هیچ شباهتی به دستشویی های ایرانی ها نداشت!!! از آنجایی که غرور شاهانه ناصر الدین اجازه نمیداد از نوکر فرانسوی درباره این سبک از دستشویی ها بپرسد؛ از هوش خود استفاده کرد. شاه با استفاده از دستمالی که همیشه در جیب داشت سعی در حل مشکل خود کرد. دستمال را پهن کرد و در دستمال ادرار کرد. شاه تلاش کرد دستمال را از پنجره به بیرون پرتاب کند اما از آنجایی که هدف گیری خوبی نداشت، دستمال به سقف برخورد کرد و تمام ممحتویاتش بیرون ریخت.

شاه با اکراه به نزد نوکر رفت و بعد از بیان ماجرا از او خواست در برابر دریافت مقدار زیادی پول این ماجرا را جایی بازگو نکند اما نوکر به ناصرالدین شاه گفت من دو برابر این مبلغ را به تو میدهم فقط بگو چگونه سقف را نشانه گرفتی!!! این ماجرا بسیار مشهور شد و در میان فرانسوی ها به عنوان ماجرایی تعجب بر انگیز مشهور شد. اما به راستی چرا در کاخ ورسای تنها کاسه ای وسط اتاق بود؟

عدم رعایت نظافت در فرانسه و بیمارهای گوناگون

بله درست است. فرانسوی ها در آن کاسه ها به دفع مدفوع خود میپرداختند و سپس مدفوع را به داخل خیابان ها میریختند. این کار به حدی بود که اگر میخواستی در پاریس به قدم زدن بپردازی باید با چتر رفت و آمد میکردی تا مدفوع مردم روی سرت نریزد!!! همچنین یکی دیگر از جلوه های این شهر در آن زمان بوی بدی بود که همیشه به مشام میرسید.

این کار باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات بسیاری شد. دفع مدفوع در خیابان موجب شد تا زمینه زندگی موجودات موزی همچون موش در این شهر فراهم شود. موش ها از ادرار انسان ها تغذیه میکردند. این تغذیه موجب شده بود تا موش ها به نوعی مکروب آلوده شوند. این میکروب با گاز گرفتن انسان ها به آنها منتقل شد. گاز موش ها موجب ایجاد طاعون در انسان ها شد.

زمانی که طاعون رواج یافت مردم فرانسه به جای دفن اجساد در قبرستان ها به دلیل تعداد زیاد آنها، مرده ها را در شهر و در میان کوچه پس کوچه ها رها میکردند. همین کار باعث شد طاعون بیش از بیش میان مردم شایع شود. جالب است بدانید طاعون در کشور های اروپایی که امروزه به عنوان کشورهای متمدن شناخته میشوند بیشتر از کشورهای آسیایی قربانی گرفت. کشور های اسلامی به دلیل توصیه های موکد اسلام درباره نظافت، قربانی های بسیار کمتری نسبت به دیگر کشور های آسیایی در همه گیر شدن بیماری ها دادند.

یکی از روزهای سیاه طاعون در پاریس بود که یک پزشک مسلمان به آنها درباره نظافت هشدار داد و گفت تا زمانی که سیستم فاضلاب شهری نداشته باشید، طاعون از شما قربانی خواهد گرفت اما به دلیل اینکه مسلمان بود نظریه وی را نپذیرفتند. جالب است بدانید پس از تکرار این حرف توسط یک دانشمند یهودی ورق کاملا برگشت و مردم فرانسه به دستور دولتمردان و سران خود مجبور شدند نظافت را رعایت کرده خود را از شر طاعون رها کنند.

مضرات زیان بار عدم رعایت نظافت

همانطور که فهمیدید نظافت در منزل و حتی خیابان میتواند از بسیاری بیماری های مسری و واگیر دار جلوگیری کند. فرهنگ نظافت در میان ایرانی ها و مسلمانان بسیار جا افتاده و مرسوم بود، بنابراین اگر به تاریخ بعد از اسلام نگاهی بیندازید، بیماری های واگیر دار شایع که در آن زمان بوده اند، بسیار کمتر از دنیا از مسلمانان و به خصوص ایرانی ها قربانی گرفته اند.

از کوچکترین مضرات کثیف بودن منزل میتوان به خارش های پوستی، احساس گرما، تهوع، اسهال و درد های شکمی اشاره نمود. بسیاری از افراد هم در کنار ما زندگی میکنند که به کثیف بودن و جمع کردن بیش از اندازه زباله ها مشغول هستند. این افراد به طور افراطی به این کار میپردازند از این رو به بیماری دیوژن یا سندروم گدا منشی مبتلا هستند. در این بیماری افراد تمایل دارند منزلی کثیف داشته باشند.

بعد بعدی نظافت که درباره آن صحبت میکنیم بعد روحی- روانی نظافت است. تحقیقات نشان میدهد افرادی که روزانه ۲۰ دقیقه را صرف تمیز کردن و نظافت منزل اختصاص میدهند، از سلامت روان بهتری برخوردار بوده و کمتر دچار بیماری های روحی- روانی میشوند. در این بخش از مقاله به این بعد از نظافت منزل که تاثیر بسیار گسترده ای دارد میپردازیم. با ما همراه باشید.

زندگی در یک منزل تمیز چه تاثیری بر روان ما دارد؟

خانه محل آرامش است؛ محلی برای تجدید قوا؛ محلی که اگر افراد در آن به آرامش روحی و جسمی نرسند؛ اثرات زیان باری را بر زندگی فردی و اجتماعی خود و دیگران به جای خواهد گذاشت.

افراد از هر قشری که باشند، نظافت منزل را به عنوان یک خصلت نیکو در خانواده ها میدانند. از این رو میتوان گفت این تمیز بودن و نظافت منزل به نوعی در فرهنگ ما ریشه کرده است؛ پس اگر هر ایرانی به عنوان مهمان به خانه دیگری برود و منزل صاحب خانه تمیز نباشد، افراد جامعه و فامیل به نوعی به او خرده میگیرند و وی را ناقض قوانین اجتماعی جامعه میدانند.

اثرات مثبت نظافت منزل بر خانواده و فرزندان

بیشتر ایرانی ها در خانه در کنار خانواده خود زندگی میکنند. طبق تحقیقاتی که در یکی از مراکز معتبر علمی صورت گرفته است، خانواده هایی که در منازل تمیز تری زندگی میکنند، حدود ۳۰% بیشتر از دیگران از طلاق دور شده اند و روابط آنها با یکدیگر سالم تر است.

در بسیاری از خانواده ها فرزندان از پدر و مادر الگو می گیرند. اگر پدر و مادر خانه ای تمیز را برای زندگی انتخاب کنند؛ به فرزندان خود میفهمانند یک خانه تمیز و مرتب که افرادی که در آن زندگی میکنند نظافت را رعایت میکنند؛ بسیار بهتر از خانه ای است که هر کس هر چیزی که از آن استفاده کرده اند را همانجا رها میکنند.

خانم های شاغل برای نظافت منزل چه کنند؟

اگر دوست دارید فرزندی داشته باشید که به پاکیزگی احترام میگذارد، اگر میخواهید دوام زندگی زناشویی و مشترک خود را افزایش دهید؛ اگر دوست ندارید نقل مجلس خاله زنک ها باشید؛ اگر….. همه و همه به شما میگویند باید منزلی تمیز داشته باشید. منزلی که با ورود مهمان با تمیز بودن و پاکیزگی منزل به آنها خوش آمد بگوید، باید به نظافت منزل خود بپردازید.

 

اما سوال اصلی اینجاست؛ بسیاری از بانوان امروزی بیشتر وقت خود را به کار در خارج از منزل میپردازند و زمان خود را در خارج از خانه سپری می کنند. به همین دلیل زمان چندانی ندارند. آنان باید باقی مانده زمان خود را به تفریح و در کنار خانواده بودن بپردازند. تمیز کاری و نظافت منزل اگر به عهده آنها باشد، آنان را پژمرده کرده و اندک زمانی را هم که میتوانند برای تربیت فرزندان و نگهداری از همسر بپردازند را نیز از آنها میگیرد. حال چاره چیست؟ برای انجام نظافت منزل باید چه کرد؟

نظافتچی منزل راه حلی عالی برای نظافت منزل افراد شاغل

کمبود زمان و اختصاص زمان بیشتر بانوان برای کار بیرون از خانه موجب شده تا شغل جدیدی در دنیای امروز و جامعه امروزی ما به وجود بیاید. شغلی به نام نظافتچی منزل. البته این موضوع باعث شده تا سود جویان و فرصت طلبان بسیاری هم به فکر بیفتند. آنها با این بهانه به منازل وارد شده و از مردم دزدی میکنند و یا ممکن است کار وحشتناک تری هم از آنها سر بزند. از این رو به هر کسی برای این کار نمیتوان اعتماد کرد. برای این مشکل نیز راه چاره ای هست.

سخن آخر

راه چاره مشکل اعتماد به نظافتچی منزل، استفاده از شرکت های نظافتی معتبر است. یکی از شرکت هایی که میتواند در این زمینه به شما کمک کند شرکت نظافتی ریزه کار است. شرکت ریزه کار از سال ۸۹ مفتخر است تا به شهروندان کلان شهر تهران خدمات خود را ارائه کند. این شرکت از نظر داشتن کارنامه نیز بسیار غنی است. کارنامه ای درخشان که مشتریان بسیاری در ساختن آن سهیم هستند. البته شرکت های دیگری هم هستند که به ارائه این خدمات میپردازند اما باید بدانید ممکن است این شرکت ها شما را فریب دهند. بهتر است در انتخاب شرکت نظافتی منزل دقت کنید.