حشرات و سایر موجودات ریز موذی یکی از منابع اصلی آلودگی محیط زندگی انسان‌ها هستند و می‌توانند سلامت آنها را با خطرات جدی مواجه نمایند. در واقع این حشرات و آفت‌ها با رخنه به منازل و محیط کار انسان‌، می‌توانند بیماری‌های متعددی را برای افراد رقم بزنند که بعضاً می‌توانند بسیار خطرناک هم باشند. بنابراین اولین راه‌حلی که چه به عنوان پیشگیری و چه به عنوان مقابله به ذهن افراد خطور می‌نماید، سمپاشی فوری منزل و یا محیط کار آلوده است.

در مقاله «سمپاشی فوری حشرات موذی» تلاش بر آن شده است که علاوه بر ارائه تعریفی از سمپاشی، به معرفی انواع حشرات و موجودات موذی و نیز لزوم و اهمیت سمپاشی فوری در صورت مشاهده این موجودات پرداخته شود.

انواع موجودات موذی نیازمند سمپاشی فوری

موجودات موذی که نیازمند سمپاشی فوری هستند، محدود به حشرات نبوده و برخی دیگر از جانداران را نیز دربرمی‌گیرند. به عبارت دیگر، فقط حشرات نیستند که ممکن است سبب ایجاد آلودگی در محیط، ایجاد منظره نامناسب، ترس، بیماری و نگرانی در انسان‌ها شوند. بلکه سایر موجودات از قبیل موش، مار، عقرب، مارمولک و غیره نیز ممکن است نگرانی‌های مشابهی را برای افراد ایجاد نماید. بنابراین ما در این مقاله برای مطالعه انواع موجودات موذی نیازمند سمپاشی فوری، آنها را ذیل دو گروه حشرات و سایر جانداران بررسی می‌نماییم.

حشرات

از جمله مهمترین حشرات و آفت‌هایی که در صورت آلوده شدن محیط به آنها، سمپاشی فوری موردنیاز است و نباید آن را به تعویق انداخت، عبارتند از: ساس، سوسک و زنبور. در اینجا به معرفی هر یک از این حشرات و دلایل اهمیت از بین بردن آنها به طور مشخص و جداگانه خواهیم پرداخت.

انواع موجودات موذی خطرناک نیازمند سمپاشی فوری

انواع موجودات موذی خطرناک نیازمند سمپاشی فوری

ساس

ساس حشره‌ای است از کَک بزرگتر که لای درز درها و کمدهای چوبی و یا تشک و بالش رخنه کرده و زندگی می‌کند. ساس‌ها غالباً شب‌ها فعالیت می‌کنند و با گزیدن بدن انسان از خون او تغذیه می‌کنند. لیکن چنانچه برای مدتی در منزل و یا محل کار خود حضور نداشته باشید و محیط آلوده به ساس شده باشد، به محض استراحت و یا نشستن برروی مبل به سراغ شما آمده و از خون شما تغذیه خواهند کرد. گزش ساس‌ها صرفاً محدود به انسان‌ها نبوده بلکه می‌تواند برای سایر موجودات دارای خون گرم نیز خطرناک باشند.

در خصوص ساس‌ها توجه به این نکته ضروری است که ساس‌ها به صورت چمدانی منتقل می‌شوند. بدین معنا که به راحتی از محلی به محل دیگر در محیط و یا حتی از خانه‌ای به خانه دیگر با جابجایی چمدان یا وسایلی از این قبیل انتقال می‌یابند. بنابراین احتمال شیوع و افزایش آن در کل محیط خانه پس از مدتی کوتاه بسیار محتمل است.

آسیب‌های ناشی از ساس

آزمایش‌های مختلف ثابت کرده است که وجود ساس در تخت خواب یا بطور کلی در منزل سبب افزایش اضطراب و استرس در افراد می‌شود. به لحاظ جسمانی، آزمایشی انتقال بیماری از ساس به انسان را اثبات نکرده است. لیکن ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های پوستی از خفیف تا شدید شده و با تکرار گزش موجب کم‌خونی و تپش قلب گردد. بنابراین عموم مردم در مواجهه با چنین شرایطی تمایل دارند با سمپاشی فوری محیط خانه یا کار خود از  وجود ساس رهایی یابند.

تشک آلوده به ساس

تشک آلوده به ساس

سوسک

سوسک شناخته‌شده‌ترین حشره موذی موجود است که در اغلب خانه‌ها، اعضای خانواده از آن می‌ترسند و همواره به دنبال راه‌حلی برای رهایی از آن و حتی سمپاشی فوری کل محیط هستند. چرا که وجود سوسک در منزل علاوه بر ایجاد ترس و نگرانی، می‌تواند سبب آلودگی تمام محیط خانه و آسیب به وسایل برقی، کاغذ دیواری و کتاب‌ها گردد.

متأسفانه وقتی محیطی درگیر سوسک می‌شود به سختی می‌تواند از آن رهایی یابد و سوسک‌ها علاوه بر آلوده کردن محیط و غذاهای موجود در خانه می‌توانند سبب بیماری پاتوژن نیز گردند. از جمله دیگر بیماری‌هایی که ممکن است از طریق سوسک به انسان انتقال پیدا کند، بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش، فلج اطفال، سل، دیفتری، وبا، تب زرد، اسهال خونی و برخی آلرژی‌های تنفسی گردد.

شنیدن فایل صوتی در مورد خدمات سمپاشی شرکت ریزه کار

علل گسترش سوسک در مناطق شهری

سوسک‌ها نیز همچون ساس در مناطق مرطوب بیشتر رشد و تکثیر کرده و ظاهر می‌شوند و به همین خاطر ساکنین مناطق شمال ایران بیشتر از وجود ساس و سوسک در منزل و یا محیط کار خود اعتراض دارند. البته شهرهای بزرگی همچون تهران نیز با وجود خشک بودن آب و هوا از شر حمله سوسک‌ها در امان نخواهند بود که علت عمده آن آلودگی زیست شهری می‌تواند باشد.

زنبور

زنبورها، حشراتی بالدار هستند که در عین مفید بودن، وجودشان در محیط به دلایل متعددی می‌تواند استرس‌زا و ترسناک باشد. چرا که برخی زنبورها از طریق نیش زدن می‌توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند. حتی ممکن است در افراد دارای حساسیت به نیش زنبور، موجب مرگ آنها شوند. زنبورها نیز ممکن است سبب انتقال بیماری‌های متعدد به انسان باشند و غالب بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند مربوط به نوزادان است؛ برای مثال بیماری نوزاد گچی، نوزاد پودری، نوزاد ساکی و … . بنابراین لزوم اهمیت سمپاشی فوری زنبور در محیط‌هایی که نوزادان حضور دارند بیشتر احساس می‌شود.

زنبور در محیط زندگی انسان

زنبور در محیط زندگی انسان

سایر جانداران

جانداران دیگری نیز وجود دارند که حضور آنها در محیط سبب آلودگی، استرس و بیماری می‌گردد. این جانداران نیز با سمپاشی فوری قابل دفع و نابودی هستند. برخی از این جانداران موذی و خطرناک عبارتند از موش، مارمولک، مار و عقرب. گرچه این جانداران برای غالب مخاطبان آشنا هستند لیکن در ادامه به معرفی مختصر هر یک از این جانداران و بیماری و خطراتی که هریک از اینها ممکن است برای انسان به همراه داشته باشند، می‌پردازیم.

موش

موش پستانداری از راسته جوندگان است که دندان‌هایی بسیار تیز و همواره در حال رشد دارد. به همین خاطر، غالباً درحال جویدن هرچیزی است که در دسترسش قرار دارد تا بتواند دندان‌های خود را بفرساید و از رشد بیش از حد آن جلوگیری کند. موش‌ها علاوه بر آسیب به لوازم منزل از قبیل فرش، پرده، سیم لوازم الکترونیکی، کتاب‌ها و غیره همواره ناقل بیماری‌های متعددی برای انسان‌ها هستند که بسیار خطرناک است. بیماری‌های ناشی از موش‌ها می‌تواند به دلیل گازگرفتگی و یا ناشی از ادرار و یا مدفوع آنها در محیط باشد. از جمله مهمترین این بیماری‌ها می‌توان به طاعون، یرقان، تب خونریزی دهنده، مسمویت غذایی، بیماری‌های عفونی از قبیل لیپوسیتروز و تیفوس اشاره کرد.

هریک از این بیماری‌ها به اندازه‌ای خطرناک هستند که ترس و استرس کافی ناشی از وجود موش در محیط را به افراد منتقل نموده و انگیزه کافی را برای سمپاشی فوری محیط به آنها دهد.

موش در بافت شهری

موش در بافت شهری

مارمولک و مار

مارمولک و مار، هردو از دسته خزندگان هستند و فارغ از خطراتی که برای سلامت و جان انسان به همراه دارند، به علت موذی و بیصدا بودن حضور آنان در محیط و همچنین سرعت آنها برای افراد استرس‌زا و ترسناک هستند. نیش برخی مارها سبب مرگ انسان شده و مارمولک‌ها نیز می‌توانند با گاز گرفتن و نیز ایجاد آلودگی در غذا سبب بیماری‌های عفونی و یا میکروبی در محیط گردند.

برای مثال، سالمونلا یک نوع باکتری است که سبب ایجاد بیماری در روده انسان می‌شود و لزوماً هم از طریق مواد غذایی انتقال نمی‌یابد بلکه انتقال آن می‌تواند از طریق تماس مستقیم با انواع مختلف خزندگان صورت گیرد.

عقرب

عقرب نیز حشره‌ای از راسته عنکبوتیان است که زهر بسیار سمی و خطرناکی دارد. زهر عقرب می‌تواند سبب مرگ گردد و یا سبب ایجاد تورم و حساسیت بر روی پوست گردد. از شکل و ظاهر گزیدگی عقرب بر روی پوست نمی‌توان به کشنده بودن یا نبودن آن پی برد بلکه باید حتماً از سوی دکتر معاینه گردد و سرم ضد عقرب برای جلوگیری از مرگ تزریق گردد.

لزوم سمپاشی فوری

سمپاشی فوری محیط آلوده به حشرات و موجودات موذی، راحتترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین راه‌حل در برابر گسترش این جانداران در محیط است. در واقع، سمپاشی فوری منزل یا محیط کار علاوه بر پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر و نابودی این موجودات در محیط از ورود دوباره آنها نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. دلایل متعدد بسیاری لزوم سمپاشی فوری منزل یا محیط کار توجیه می‌نماید که در ادامه به بررسی آنها پرداخته می‌شود.

سمپاشی فوری منازل

سمپاشی فوری منازل

دلایل اهمیت سمپاشی فوری

  1. حشرات و موجودات موذی موجود در محل را به طور کامل از بین می‌برد؛
  2. جلوی ورود سایر موجودات موذی به محیط سمپاشی‌شده را می‌گیرد؛
  3. علاوه بر حشرات و موجودات موذی، قارچ‌ها و سایر آفات و آلودگی‌های خطرناک در محیط را از بین می‌برد؛
  4. هزینه پیشگیری از ایجاد آلودگی و یا تجمع حشرات و جانداران موذی در محیط بسیار کمتر از درمان آن است؛
  5. احتمال انتقال بیماری از جاندارن به انسان کاهش پیدا می‌کند؛
  6. فشار روانی و استرس ناشی از حضور موجودات موذی در محیط را کاهش می‌دهد.

بنابراین، سمپاشی فوری حتماً نباید پس از آلودگی محیط به حشرات و موجودات موذی صورت بگیرد بلکه می‌تواند به صورت دوره‌ای و پیش از آلودگی محیط با هدف پیشگیرانه صورت گیرد. چه بسا همانطور که گفته‌شد سمپاشی فوری که به صورت دوره‌ای صورت بگیرد، هزینه‌های بعدی تحمیل‌شده به افراد را نیز در صورت عدم سمپاشی کاهش دهد.

تعویق سمپاشی فوری و اقدامات احتیاطی پساسمپاشی

سمپاشی نیز مانند تمام کارهایی که انسان برای بهبود وضعیت بهداشت و زندگی خود انجام می‌دهد، محاسن و مضراتی دارد. در بند قبلی به دلایل لزوم و اهمیت انجام سمپاشی فوری به صورت دوره‌ای اشاره شد. در این بند تلاش بر این است که ضمن تأکید بر فوریت انجام سمپاشی در صورت آلودگی محیط و دلایل آن به ارائه نکات لازم و ضروری برای اقدامات پس از سمپاشی محیط بپردازیم.

محیط آلوده به حشرات

محیط آلوده به حشرات

خطرات تعویق سمپاشی فوری

همانطور که در بندهای ابتدایی مربوط به معرفی حشرات و موجودات موذی بیان کردیم، بسیاری از جانداران موذی موجود در منازل و سایر محیط‌ها علاوه بر آلودگی محیط و افزایش تنش عصبی و استرس میان اعضای حاضر در منزل یا هر محیط آلوده دیگر، ممکن است انسان از طریق تماس مستقیم با این جانداران و یا گزیدگی از سوی آنها به بیماری‌ها متعدد گوناگون مبتلا گردند. این بیماری‌ها بعضاً بسیار خطرناک بوده و سبب مرگ انسان می‌شود. بنابراین لزوم توجه به سلامت و حیات انسان سبب می‌گردد تا لزوم سمپاشی فوری نیز توجیه گردد.

تعویق سمپاشی فوری سبب ایجاد مشکلاتی برای محیط و افراد می‌گردد که برخی از مهمترین این مشکلات و مسائل به شرح زیر است:

  1. بالا رفتن احتمال ابتلای افراد حاضر در محیط به بیماری‌های مختلف و حتی مرگ؛
  2. گسترش موجودات در تمام محیط و شیوع آلودگی؛
  3. احتمال آلودگی آّب و غذا؛
  4. افزایش بیماری‌های عصبی و سطح تنش، استرس و اضطراب مابین ساکنین محل آلوده؛
  5. کم‌خوابی و یا بی‌خوابی؛
  6. افزایش هزینه‌های مربوط به سمپاشی و پس از آن؛
  7. پایین آمدن احتمال پاکیزگی کامل و تمام محیط.

اقدامات احتیاطی و مراقبتی پس از سمپاشی فوری

پیش از ورود به این موضوع باید بدانیم که سم ماده‌ای است قوی و بعضاً کشنده که سبب توقف موقت و یا کامل حیات برخی جانداران می‌گردد. انتخاب نوع سم بکارگرفته شده بسته به نوع آلودگی موجود در محیط یعنی حشرات و جانداران دارد. بدین معنا که تمام سموم برای تمام حشرات و جانداران کاربرد ندارد. به تبع همین امر، تبعات و نکات مراقبتی پس از سمپاشی فوری منازل و مکان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. لیکن برخی از این اقدامات احتیاطی پساسمپاشی مشترک بوده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

احتیاط‌های لازم پساسمپاشی

احتیاط‌های لازم پساسمپاشی

مهمترین اقدامات احتیاطی پس از سمپاشی

  1. مشورت با کارشناس سمپاشی در خصوص تعیین یک زمان دقیق و معین برای ورود به خانه پس از سمپاشی فوری به منظور جلوگیری از مسمومیت؛
  2. توجه به این موضوع که سموم تا زمانی که مرطوب هستند می‌توانند با خطر مسمومیت همراه باشند؛
  3. مراقبت و توجه بیشتر به سه گروه حساس بانوان باردار، کودکان و سالمندان؛
  4. باز گذاشتن در و پنجره و سایر مجاری ورود هوا به خانه برای پیشگیری از مسمومیت؛
  5. عدم لمس نقاط سمی از طریق پوست؛
  6. شستشوی کامل کف سالن و اتاق و سایر مناطق آلوده به سم؛
  7. عدم استفاده از آب و مواد غذایی آلوده و مسموم و دور ریختن آنها.
سمپاشی فوری منازل از طربق کارشناسان سمپاشی

سمپاشی فوری منازل از طربق کارشناسان سمپاشی

نکات تکمیلی مربوط به سمپاشی فوری

برای سمپاشی فوری منازل و محل کار خود، حتماً با کارشناسان و متخصصان این امر مشورت داشته باشید. چرا که متخصصان و کارشناسان این امر به خوبی می‌دانند که برای از بین بردن و نابودی هر نوع حشره و موجود موذی از چه سم و آفت‌کشی و تا چه اندازه استفاده گردد. لذا بهتر است به لحاظ شیمیایی بودن تمام انواع سموم آفت‌کش، بدون مشورت با کارشناس امر دست به سمپاشی فوری محیط زندگی یا کار خود نزنیم.